Niteliksiz paraları nitelikli şehirlerde kullanmak

Benim bildiğim sokak arası büfelerinde genellikle küçük nitelikli paralara sürekli ihtiyaç duyulur; beş kuruş, on kuruş, yirmi beş kuruş falan bu tür halka arz kategorilerinde genellikle en fazla tercih edilen bozuk para büyüklüklerimizdir. Hala savunduğum üzere bu büfeler bu paralara son derece ihtiyaç duyarlar (en azından öyle biliyordum); sakız-çikolata gibi genelde bir liranın altına mal edilen ama büyük alışveriş merkezlerinin düzenledikleri kampanyalardan esinlenerek en küçük para biriminin bir lira olarak kabul edilmesinden ötürü bir türlü bu küçük paralar kendilerine okutulamaz. Halbuki bence bir büfenin “1 Lira Günleri” yapması kadar abuk bir durum söz konusu değildir.

Tamam, bir şekilde bir liraya satılan çukulatanın (dönüpte bana “çukulata değil, çikolata.” derseniz çok bozulur ve arkasından da IP numaranızı bloklarım – hepinizin değişken IP kullandığınızı düşünürsek eğer, bu dediğim biraz zor) maliyetini oturup hesaplayacak değilim; zavallım kazansın üç-beşte, bu bozuk paraları kabul etmemekte neyin nesi yani? Hemde Akbil doldurmak için.

Konu bir liranın altında mal edilip bir liraya satılan çikolatalardan nasıl oldu Akbil’e sıçradı; tabii ki önce sizi yağlıyorum. Yola çıkmadan bir gün önce İstanbul’un diğer ucuna yapacağım seyahate hazırlanırken Akbil’imi doldurmam gerektiğini farkettim. Sihirbazla birlikte “hem hava alalım, hem spor yapalım, üzerine dondurma yiyelim (kesinlikle sihirbazın fikriydi – aa. Hakkaten. Gelmeyin üzerime böyle.) modunda birazdan yakınacağım büfenin önüne geldik. Milyonlarca balonlu sakız ve renk renk ucuz çikolata paketi ile Vogue Türkiye (Voccccğ diye okunmuyomuş; Vooğg! diyecekmişim) dergilerinin arasından bana bakan bir çift anlamsız göze (siyah saçlar, bitişik kaşlar, yanıkmsı bir ten; kesinlikle bir keko olmalı) cüzdanımdaki bütün bozukluklarla Akbil doldurmak istediğimi söylediğimde aldığım yanıt küçük paralarla Akbil doldurmadıklarıydı. Tanrı kraliçeyi korusun, Kremkaramel’in üzerine iyilik sağlık filan.

Pardon da size para mı beğendircem ben? Beş kuruş alman; on kuruş alman; yirmibeş kuruş alman… O halde cebimizdeki bütün küçük paraları atalım çöpe? Sonra siz de toplar bütünlersiniz. Tamamı beş kuruş olan toplam beş lirada toplam kaç tane bir kuruş vardır sorusuna yanıt aramıyorum, basitçe Akbil’ime yükleme yapmak istiyorum. Hem para paradır; üzerinde Türkiye Cumhuriyeti mührü varsa her zaman her yerde geçerlidir. Eskidenmiş o şekerim, yirmibeş kuruşa sanayağ, 40 kuruşa ekmek filan. Şimdi olmuş ekmek yetmişbeş; simit bile bir lira. Sihirbazın sevdiğim huylarından birisi insanların ona karşı söyleyecekleri şeyleri dolandırmadan söylemelerini istemesi. Büfecinin belediyeye attığı “bozuk para almıyorlar” topunu bir güzel alıp “belediye ile ne alakası var; kasana at, belediyeye bütün para ver” şeklinde çevirip koca bir ekmek bıçağı ile kesmesinden sonra elimizdeki bozukluklar ile Akbil’imi doldurup büfeden ayrıldık. Başarmıştık. Mutluyuz.

Türk toplumu olarak ekonomimizde küçük paraları kullanmayı bir türlü beceremedik. Girdiğimiz marketlerdeki sonu “-99” ile biten rakamların üzerinden kalan bir kuruşu kaçınızın istediğini merak ediyorum (yazıya yorum yaptırıp yorum sayımı arttırmak için soruyorum). Paranızı isteyiniz; bir çoğu kasalarında bir kuruş bulunmadığını iddia eder; külliyen yalandır. Bozdursun filan. Şimdi size çok basit bir matematik problemi soruyorum; cevabı için 4 yıllık matematik bölümü, 2 senelik lineer cebir yüksek lisansı ve 3 sene de uzay matematiği mastırı yapmanıza gerek yok.

Bir markette satılan bir prezervatifin fiyatı 7.99TL’dir. Şehre yeni gelen ve tüm şehri üzerinden geçirtmeye niyetli olan Cin Ali, bu prezervatiflerden 1 kutu almıştır. Kasada ödemesini yapan Falloş Ali kasiyere uzattığı 8 liranın üzerine sadece bir kasa fişi almıştır. Fallik Ali’nin 1 kuruşu, marketin kasasında olmadığı için içerde kalmıştır.
Market, bu prezervatiflerden, içinde 24 tane olan 24 kutu sattığına ve kasasında 1 kuruş olmadığı için her seferinde 1 kuruşları yuttuğuna göre ……………………….. sıkıldım. Şimdi yanıta geçiyorum.
24*24= 576 kutu prezervatif
1Kr*576=5.76TL
Market bu prezervatiflerin satışından toplamda 5.76TL haksız kazanç elde etmiştir filan.

Konu buraya nasıl geldi, farkında olmadım ama ciddi şekilde bozuk paraları hayatımıza sokmamız gerektiğini size acil olarak iletiyorum; yoksa biz daha çok enflasyonu düşük göstermek için lubrikant şişesi tıpası veya cockring ile kıyaslama yaparız.

Yorum Gönder

Copyright © xCoach. Designed by OddThemes